MRT2 Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya akan diteruskan, tetapi diberitahu untuk mengurangkan kos oleh CEP (lebih dari 24% projek telah selesai sekarang)

Laluan MRT Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP) tidak akan mengalami nasib yang sama seperti MRT3 alias Circle Line, yang telah dibatalkan oleh kerajaan baru . Garis MRT kedua akan diteruskan, tetapi MRT Corp telah ditugaskan oleh Majlis Orang Cemerlang (CEP) untuk mencari jalan untuk menurunkan harga projek, laporan Mail Melayu .

Ini diturunkan oleh Ketua Pegawai Eksekutif MRT Corp Datuk Shahril Mokhtar selepas dia bertemu dengan CEP di KL hari ini. “Kami sedang mengusahakan sesuatu, kami akan mengadakan sembang mengenai cara mencari cara untuk mengurangkan kos untuk Talian 2 (MRT SSP Line). Kami bertukar-tukar idea tetapi pentingnya untuk mengurangkan kos supaya kami dapat menyelamatkan wang rakyat, “katanya, sambil menambah bahawa garis itu lebih dari 24% selesai sekarang.

Barisan SSP MRT 52.2 km akan terdiri daripada 38.7 km trek tinggi dan 13.5 km terowong bawah tanah. Fasa pertama garisan, yang bernilai RM32 bilion, dijangka beroperasi pada Q3 2021 sebelum siap sepenuhnya pada akhir 2022. Laluan MRT Sg Buloh-Kajang (SBK) yang pertama dibuka sepenuhnya pada Julai tahun lepas.

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan pada 30 Mei bahawa kerajaan membatalkan projek MRT3, yang akan menjadi garis litar sistem transit bersepadu Greater KL / Klang Valley. Pada asalnya disasarkan untuk siap pada 2025, MRT3 40 km itu mempunyai 26 stesen dengan 32 km daripadanya dibina di bawah tanah.

Sumber : Paultan.org

Related Posts