Ketua Jualan Perodua, Zahari Husin berkata 52% hasil daripada cukai jualan akan dikecualikan untuk Myvi

Gomoku . Itulah “lima dalam sebaris” dalam bahasa Jepun. Pada bulan lalu, Perodua mencapai 51.9% pasaran jualan yang tertinggi yang belum pernah dijanka capai pada pasaran . Ini kemungkinan kerana bulan Mei merupakan bulan yang luar biasa untuk industri kereta (lebih banyak permintaan pasaran), namun pasaran pai di pasaran jualan pai pada tahun 2018 kini mencecah 39.7%, 42.2%, 41.5%, 42.3 % dan 51.9% – untuk pusingan Januari dan itu merupakan lima dalam sebaris 40% peratus.

Kami menimbulkan  persoalan bulan lalu  –  pasaran jualan di atas 40% peratus yang terkini normal? – kepada Pengarah Urusan Jualan Perodua Datuk Dr Zahari Husin dan beliau dengan rendah hati sangat gembira. Itu boleh difahami, kerana hanya beberapa bulan yang lalu bahagian pasaran kira-kira  35% dipuji sebagai barangan keluaran yang hebat .

Ia bukan sekadar pasaran jualan, tetapi jumlah sebenar adalah untuk Perodua. Jualan Tahun Baru 2018 bulan Mei ialah 97,487 unit, iaitu 19% lebih tinggi daripada Jualan Tahun 2017 bulan Mei sebanyak 81,854 unit. Penguasaan pasaran jualan adalah 43.4%, daripada 35% pada tanda yang sama tahun lepas. Perkara-perkara yang sedang berjalan-jalan di Sg Choh, tetapi telah menjadi tahun yang penuh ketidakpastian setakat ini, dan mungkin ada pergolakan di hadapan.

Yakin tetapi berhati-hati adalah perasaan yang saya dapat berbual dengan Zahari, dan dalam bahagian kedua wawancara eksklusifnya dengan  paultan.org  (yang pertama adalah  tentang SUV baru P2 ), ketua jualan Perodua bercakap mengenai bulan rollercoaster Mei, sekali dalam cuti cukai seumur hidup yang kita ada sekarang, tempoh menunggu yang lama dan memberitahu pelanggan tentang kebenaran mengenai Myvi.

DT: Perodua telah merangkul rekod saham pasaran selama lima bulan sekarang, bolehkah anda mengulas lanjut mengenai  kejayaan Gomoku ini  ?

ZH:  Dengan cara ini, TIV (jumlah jumlah industri) tidak begitu kukuh pada tahun lepas, dan terutamanya lemah pada suku keempat. Sehingga akhir bulan April, ia tidak pulih sepenuhnya. TIV kekal sangat lemah, tetapi bagi Perodua, kami berjaya mengekalkan volum yang diunjurkan – meskipun pasaran menurun, jumlah kami tidak turun.

Kami tidak melakukan lebih tinggi daripada apa yang sepatutnya kami lakukan, atau apa yang kami harapkan. Tidak ada pertumbuhan yang menggalakkan dalam pendaftaran kami, kami hanya mengekalkan angka kami. Sasaran jualan 2018 kami  ialah 209,000 unit , dan apa yang telah kami lakukan setakat ini sehingga bulan Mei adalah menyimpan nombor itu – ya,  memang  di landasan. TIV turun, dan itulah sebabnya bahagian pasaran kami baik.

Tetapi di bawah syarat-syarat ini, ia dianggap peningkatan, kerana apabila jualan pemain lain menurun, kami masih mengekalkan kedudukan dan jumlah kami.

 

DT: Mungkin kelihatan seperti bulan gila, dan itu hanya kita lihat dari luar. Ia pastinya sengit dari sudut jualan.

ZH:  Mungkin bulan yang sangat sukar untuk semua orang. Dalam sembilan hari pertama, tumpuan dan perhatian – bukan hanya pelanggan, malah orang kita sendiri – ada yang lain … politik, pilihan raya. Selepas pilihan raya, kami mempunyai kerajaan baru, percutian, hujung minggu yang panjang dan semua orang yang menunggu GST dimansuhkan. “Tunggu dan lihat” serius merosakkan pasaran. Saya fikir ia bukan hanya dalam industri automotif tetapi juga industri lain.

Bagi Perodua, dalam tempoh lima hari selepas pilihan raya, kami hanya mencatatkan kira-kira 110 unit – lima hari, 110 unit! Kemudian kerajaan menyerahkan penarafan sifar GST, tetapi pengumuman itu dibuat pada pertengahan bulan Mei.

Kami keluar dengan langkah kita sendiri – langkah yang sangat mahal – untuk  memberi subsidi CBP  (melalui rebat tunai) hingga akhir bulan. Dengan mengambil langkah itu, dalam dua minggu terakhir bulan kami berjaya pulih jumlah bulan Mei, dan benar-benar pergi sedikit di atas sasaran kami. Bagi saya, Mei adalah luar biasa – 51.9% bahagian pasaran adalah yang tertinggi pernah dalam sejarah Perodua.

DT: Anda menyebut langkah-langkah mahal. Betapa mahalnya subsidi CBP pada bulan Mei, dan berapa banyak yang akan menjejaskan garis bawah anda?

ZH:  Ia sangat mahal. Ia bukan sesuatu yang boleh kita sembunyikan, anda boleh mengira jumlah GST. Rata-rata, kira-kira RM2,500 setiap kereta, dan sebagai pemain volum, terdapat lebih daripada 16,000 unit yang terlibat dalam kempen ini (lebih RM40 juta).

Saya fikir ia bernilai berbelanja (RM40 juta), tetapi sekarang kita perlu mencari cara untuk memulihkannya. Untuk pemulihan, kami dapat melakukannya dalam beberapa cara – satu adalah untuk terus mempunyai penjimatan kos untuk beberapa bulan akan datang, seperti  ikat perut la , dan kami boleh cuba meningkatkan jumlah kami dalam beberapa bulan akan datang.

Tetapi seperti yang saya katakan, ia patut dibelanjakan. Kami mendapat pelanggan baru, dan ini akan menyumbang kepada jualan selepas itu. Jumlah kami apabila pengumuman (GST subsidi) yang dibuat hanya sekitar 4,700 unit, dan jika kami tidak melakukan apa-apa jilid kami pada Mei mungkin sekitar 5,000 unit (21,980 adalah angka akhirnya). Bayangkan apa yang akan dilakukan kepada rangkaian kami, kepada peniaga, pemegangan saham, dan sebagainya.

DT: Keputusan untuk mensubsidi CBP, apakah itu hal yang sukar untuk dilakukan, atau apakah semuanya dalam rancangan itu?

ZH:  Oh tidak, ia tidak dalam rancangan itu. Kami telah melakukan beberapa penjimatan kos dalam tempoh empat bulan pertama, dan kami sangat berhati-hati dalam perbelanjaan kami, kempen jualan kami, dan sebagainya. Nasib baik, penjimatan kos membantu kami pada bulan Mei. Ia adalah keputusan yang sangat sukar, untuk dilakukan atau tidak. Kami terpaksa melihat dari setiap sudut. Keputusan dibuat kurang dari 12 jam dari ketika kami mula bercakap tentangnya.

Pendaftaran kini dilakukan secara dalam talian, jadi kami membenarkan pendaftaran sehingga jam 11:55 petang, tetapi ketika kami perlu mengubah sistem GST pada 31 Mei, kami menetapkan pukul 6:30 malam sebagai masa pemotongan kami. Dari 8:00 pagi hingga 6:30 petang, kami mencatatkan hampir 5,000 kereta dalam sehari! Itu rekod harian kedua tertinggi, dengan yang tertinggi sebelum GST diperkenalkan pada tahun 2015.

DT: Apa yang berlaku selepas percutian cukai?

ZH:  Kami bimbang tentang tempoh bercuti pasca cukai. Saya fikir semua orang akan bimbang. Pada masa ini, kami bimbang berdasarkan pemahaman kami mengenai perbezaan antara SST dan GST (kadar), impak terhadap harga jualan.

Kami tahu bahawa SST akan diperkenalkan semula pada 1 September, bahagian yang kami tidak tahu adalah berapa cukai yang akan berlaku. Kami memerlukan maklumat sedini mungkin untuk membuat rancangan. Sekarang, kami bekerja berdasarkan andaian bahawa cukai jualan akan kembali pada 10% – jika ia 10%, harga kereta pasti naik (berbanding dengan 6% GST) dan yang membimbangkan kami.

Untuk SST, kami berharap kerajaan akan mengumumkan (kadar) sedini mungkin supaya orang tahu. Mereka mengumumkan GST tanpa had dua minggu sebelum akhir bulan dan yang menjejaskan pasaran. Jika mereka mengumumkan SST lebih awal, itu akan membantu pasaran, dengan syarat SST lebih tinggi daripada GST.

Apa yang boleh kita lakukan sekarang ialah untuk menggalakkan semua orang datang dan memanfaatkan percutian cukai ini. Beli kereta sekarang kerana ini adalah yang paling murah, terutama dengan tawaran Raya dan 0% GST – harga tidak akan menjadi serendah sekarang.

DT: Myvi mempunyai senarai menunggu, jadi bolehkah tempahan hari ini didaftarkan dalam cuti cukai?

ZH:  Jika anda menempah Myvi hari ini, penyerahan akan pada bulan September, jadi tidak ada percutian cukai untuk Myvi. Ini juga merupakan sakit kepala utama bagi kita. Bagaimana untuk menjelaskan kepada pelanggan? Kita perlu memberitahu kebenaran.

Jika anda pergi ke bilik pameran kami sekarang, SAs kami (penasihat jualan) akan berkata: “Sir jika anda ingin memesan Myvi 1.5, penghantaran akan pada bulan September dan kami tidak dapat menjamin harga.” Kami telah menyampaikannya kepada cawangan kami, dan kami mengemas kini cawangan kami sekali seminggu pada status tempoh menunggu terkini – mereka perlu memberitahu pelanggan, itu sebahagian daripada SOP.

Related Posts